Zapewne zastanawiasz się - Czy możesz ćwiczyć w ciąży?

A jeśli tak, to jakie konkretnie można wykonywać ćwiczenia?

Zapraszamy na nasz kanał na YouTube.

Dziękujemy Pawłowi Nastuli za udział w realizacji projektu

„Ćwicz z TRIMID w ciąży”

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Zanim zaczniesz ćwiczyć musisz skonsultować to z lekarzem i wiedzieć,że w organizmie kobiety w ciąży dochodzi do wielu zmian:

Największe dotyczą układu krążenia - następuje wzrost objętości krwi krążącej, częstości uderzeń serca. Ciśnienie natomiast ulega obniżeniu.

W układzie oddechowym następuje wzrost objętości oddechowej.

Zwiększa się ciężar ciała i przesuwa się środek ciężkości, co skutkuje zmianami w ustawieniu kręgosłupa- nasilenie lordozy lędźwiowej.

Pod wpływem hormonów produkowanych w ciąży dochodzi do większej ruchomości, wiotkości stawów, co może być związane z rosnącym ryzykiem zwichnięć.

Należy pamiętać o gorszej regulacji temperatury, której wysokość zależy od nawodnienia organizmu oraz warunków, w których się przebywa. Wiadomo, że wysoka ciepłota ciała (39 st. C) może zadziałać toksycznie na płód w pierwszym trymestrze ciąży.

Dlatego:

Zawsze należy dbać o odpowiednie nawodnienie, przewietrzenie pomieszczenia, w którym odbywają się ćwiczenia oraz o odpowiedni strój do ćwiczeń.

 

Autorzy publikacji na temat ćwiczeń w ciąży u zdrowych kobiet podkreślają, że wysiłek fizyczny przynosi korzyści zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej kobiety oraz jest bezpieczny dla płodu. Panie aktywne w ciąży rzadziej narzekają na bezsenność, rozdrażnienie czy obniżenie nastroju, mniej dokucza im ból pleców, obrzęki czy żylaki kończyn dolnych. Są również opracowania mówiące o lepszej tolerancji porodu przez noworodki Mam ćwiczących w ciąży.

Lepszą kontrolę poziomu glikemii osiągają pacjentki z cukrzycą ciężarnych, które mogą stosować aktywność fizyczną. Są również opracowania mówiące o lepszej tolerancji porodu przez noworodki Mam ćwiczących w ciąży.

Dopuszczone aktywności dla ciężarnych:

 

 

SPACEROWANIE, BIEGANIE, TRUCHTANIE

 

PŁYWANIE, JOGA, PILATES, AEROBIK

 

TRENING FUNKCJONALNY, ROWER STACJONARNY

Autorzy Publikacji na temat ćwiczeń w ciąży u zdrowych kobiet są zgodnie, że ćwiczenia w ciąży są bezpieczne dla matek i płodów. Zyskiem z aktywności fizycznej w ciąży jest zmniejszenie odsetka cięć cesarskich, odpowiedni przybór masy ciała kobiety i prawidłowa waga urodzeniowa noworodka oraz lepsza kontrola glikemii u kobiet z cukrzycą ciążową.

Dla bezpieczeństwa istotne jest, by ćwiczyć pod nadzorem trenera przygotowanego do zajęć z ciężarnymi.

 

Ponieważ w Polsce nie mamy jeszcze wytycznych na temat ćwiczeń w ciąży w niniejszym opracowaniu opieram się na zaleceniach z USA (ACOG) i Wielkiej Brytanii (RCOG), które modyfikowane były w 2006 i 2015 roku.

Piśmiennictwo:

1. Exercise in pregnancy, Statement No. 4, January 2006; Royal College of Obstetricians and Gynaecologists.

2. Physical activity and exercises during pregnancy and the postpartum period, Committee Opinion nr 650, December 2015 ; The American College of Obstetricians and Gynecologists.

3. What is the effect of regular group exercise on maternal psychological outcomes and common pregnancy complaints? An assessor blinded RCT. Haakstad LA,,Torset B,,Bø K. Midwifery. 2016 Jan;32:81-6. doi: 10.1016/j.midw.2015.10.008. Epub 2015 Oct 17.

4. Exercise in Pregnancy: A Clinical Review. Hinman SK, Smith KB, Quillen DM, Smith MS Sports Health. 2015 Nov;7(6):527-31. doi: 10.1177/1941738115599358. Epub 2015 Aug 4.

5. Effectiveness of physical activity interventions on preventing gestational diabetes mellitus and excessive maternal weight gain: a meta-analysis. Sanabria-Martínez G, García-Hermoso A, Poyatos-León R, Álvarez-Bueno C, Sánchez-López M, Martínez-Vizcaíno V. BJOG. 2015 Aug;122(9):1167-74. doi: 10.1111/1471-0528.13429. Epub 2015 Jun 3.

 

Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl